توسعه محصول جدید
فرایند توسعه محصول جدید شامل فعالیتها و تصمیماتی است که از مرحله ایجاد ایده تا ورود محصول به بازار را در بر میگیرد.برای اغلب شرکتهایی که میخواهند نوآور باشند و عموماً در زمینهٔ توسعه محصول جدید فعالیت میکنند، نقطه شروع، ایجاد یک فرایند توسعه محصول جدید یا بازنگری در آن میباشد. تا به حال مدلهای متفاوتی برای فرایند توسعه محصول جدیدارائه شدهاست. مدلهای معرفی شده، شناسایی مشکلات در هر مرحله را ممکن میسازد.
مرکز تحقیقات سیف وی، در تمامی مراحل توسعه محصول جدید شامل ۷ مرحله استراتژی، تولیدایده، غربالگری ایده، تحلیل کسب و کار، توسعه، آزمون و تجاریسازی در کنار شما بوده و امکان توسعه محصول را برای شما فراهم می آورد
مراحل توسعه محصول جدید در مرکز تحقیقات سیف وی
مرحله اول تولید ایده
مرحله اول تولید ایده است به دنبال جستجو برای محصولات جدید است. شرکتها توجه ویژهای به نیازها و تقاضاهای مشتری در تصمیمگیری در مورد محصول جدید دارند. تولید ایده میتواند با مطالعه محصولات رقیب انجام شود. شرکتها سعی میکنند که یاد بگیرند که چرا محصول رقیب مورد پسند مصرفکننده واقع میشود و یا مشتریان بیشتری متقاضی آن محصول هستند. همچنین شرکتها برای تولید ایده به مدیریت برتر نگاه میکنند. به عنوان مثال، استیو جابز در شرکت اپل به طور فعال در تولید ایده شرکت میکرد. گروههای تحقیقاتی شامل دانشمندان، دارندههای ثبت اختراعات، کالجها و دانشگاهها نیز به عنوان اساسی برای تولید ایده خدمت میکنند.
مرحله دوم غربالگری ایده
مرحله دوم غربالگری ایده است. همه ایدههای جدید پیشنهادشده را نمیتوان به محصولات تبدیل کرد. شرکتها ایدهها را به سه دسته ایده متقاعدکننده، ایدههای حاشیهای و ردشونده تقسیمبندی میکنند. ایدههای متقاعدکننده توسط کمیته غربالگری برای مرحله بعدی آماده میشوند. یکی از خطاهای رایج، تشویق به یک ایده تجاری غیرقابلاعتماد است. بنابراین، در طول فرآیند غربالگری، احتیاطهای اضافی ضروری است.
مرحله سوم توسعهی مفهوم و آزمایش
سومین مرحله در تولید محصول جدید، توسعهی مفهوم و آزمایش است. یک ایدهی جذاب باید به صورت مفهومی توسعه پیدا کرده و آزمایش شود. برخلاف ایدهی تولید که بر اساس آن شرکت میتواند شرایط بازاریابی خودش را بسنجد، مفهوم یک محصول، نمونهای از ایده با جزئیات کامل است که میتواند مورد استفادهی مشتریان قرار گیرد. همچنین مفهوم یک محصول با تصویر محصول که فهم مشتریان از یک محصول موجود یا بالقوه است، تفاوت دارد. زمانی که مفاهیم شکل میگیرند، لازم است به شکلی فیزیکی یا نمادین توسط مشتریان آزمایش شوند. برای آزمایش برخی مفاهیم، یک واژه یا تصویر کافیست، با این حال آزمایش فیزیکی میتواند میزان اعتماد به آزمایش مفهوم را افزایش دهد. پس از اینکه مفهوم به مشتریان نشان داده شد، از آنها خواسته میشود به مجموعهای از سؤالها پاسخ دهند. این سؤالها به شرکت کمک میکنند تا ببینند کدام مفهوم بیشترین درخواست را داشته است. شرکت میتواند با توجه به نتایج به دست آمده برآورد کند، که چقدر این محصولات جدید توانایی فروش دارند.
مرحله چهارم ایجاد استراتژی بازاریابی برای محصول جدید
مرحله چهارم شامل ایجاد استراتژی بازاریابی برای محصول جدید است. استراتژی بازاریابی شامل ارزیابی اندازه بازار، تقاضای محصول، پتانسیل رشد، تخمین سود در چند سال اول است. استراتژی بازاریابی بیشتر با راهاندازی محصول، انتخاب کانال توزیع و الزامات بودجه برای سال اول، سرو کار دارد.
مرحله پنجم توسعه محصول جدید
در این مرحله واحد تحقیق و توسعه (R&D) یا واحد مهندسی توسعه مفهوم، محصول را تبدیل به یک محصول واقعی میکند. این مرحله نیاز به سرمایهگذاری زیادی دارد و نشان میدهد که آیا ایدهی انتخاب شده توانایی تبدیل شدن به یک محصول واقعی را دارد یا که نه. ابتدا واحد تحقیق و توسعه نمونهای از محصول را میسازد تا مشتریان را راضی و هیجانزده کند. این کار در مدت زمان کوتاهی و با توجه به هزینههای پیشبینی شده انجام میگیرد. زمانی که نمونهها آماده شدند باید آنها را آزمایش کرد. آزمایشهای عملکردی هم در آزمایشگاه و هم در شرایط میدانی انجام میشوند تا مشخص شود آیا محصول ایمنی و اثربخشی لازم را دارد یا خیر.
مرحله ششم آزمایش بازاریابی
اگر محصول آزمایشهای عملکردی را با موفقیت پشت سر بگذارد، مرحلهی بعد آزمایش بازاریابی است. مرحلهای که در آن محصول و برنامهی بازاریابی به شکلی واقعبینانهتر تشریح شدهاند. آزمون بازاریابی این فرصت را به بازاریابها میدهد تا پیش از رونمایی از محصول، شرایط بازار را بررسی کنند. چگونگی آزمایش بازاریابی بسته به نوع محصول، میتواند متفاوت باشد. ممکن است هزینههای آزمایش بازاریابی بسیار زیاد باشد و از طرف دیگر با این کار فرصت را در اختیار رقبا قرار دهد که از روی محصول شما کپیبرداری کنند یا حتی با کارشکنی در آزمایشها باعث شوند بازاریابها به نتایج اشتباهی دست پیدا کنند. بنابراین ممکن است مدیریت تصمیم بگیرد از این مرحله عبور کند و مستقیم به مرحله بعد برود.
مرحله هفتم تجاریسازی
گام آخر برای توسعه محصول جدید، تجاریسازی است. معرفی محصول به بازار با هزینههای زیادی در ساخت، تبلیغات و ترویج همراه خواهد بود. این شرکت است که باید تصمیم بگیرد محصول را در چه زمانی (چه فصلی) و در چه محدودهای (محلی، ملی یا بینالمللی) رونمایی کند. این مسائل به توانایی شرکت در ریسکپذیری و دسترسی آن به شبکهی توزیع بستگی دارد.